Monday 19 January 2015

Tertekan dan Hari-Hari yang Menekan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca.
Hari-hari yang indah itu tidak selalu ada. Macam cuaca jugalah. Kadang-kadang hujan, kadang-kadang panas. Jadi bila hari yang tidak indah itu menjelma, apa agaknya yang akan pembaca lakukan? Diam diri? Memekak? Ganggu orang?

Saya pilih untuk diam diri dan nyanyi sorang-sorang. Kadang-kadang saya pasang mp3 al-Quran (insaf bukan?). Tak kiralah apa saja yang saya lakukan secara diam-diam dan yang penting dapat menenangkan hidup sehari-hari saya. (Biasanya kalau tak nyanyi-nyanyi, saya akan melukis atau menyonteng).



Tertekan atau apa yang disebut oleh orang Barat sebagai STRESS adalah satu penyakit mental yang hadir apabila butang tekan dalam minda kita dihempuk dengan lama. Tak kisahlah dihempuk dengan apa. Bila tugasan di tempat kerja ataupun di rumah ataupun di sekolah sudah semakin banyak, ia akan menjadi beban. Dan beban inilah yang menyebabkan tekanan.

Mari kita tarik nafas sama-sama dan cuba untuk bertenang. Kerana dengan cara ini sajalah kita dapat melawan rasa tertekan itu. Selebihnya, kita harus percaya bahawa tekanan ini tidak hadir untuk berumah selamanya dalam minda dan jiwa kita. Esok lusa, ok lah tu.

Jom istighfar!
Terima kasih, pembaca.
~annyeong~

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan jejak pembaca. Terima kasih.