Thursday 15 January 2015

Diam Itu Lebih Indah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca.

Pernah tak rasa tiba-tiba orang diam sepanjang masa bila bersama kita? Ataupun kita yang suka diam bila bersama-sama kawan?

Saya seorang yang pendiam tapi bukan bererti saya tak suka bercakap. Ada orang suka bercakap dan tak reti diam. Apa yang kau merepek ni?

Rasulullah sendiri pernah bersabda yang direkodkan dalam Kitab Hadis 40, pada hadis ke-15 ada menyebutkan:

Daripada Abu Hurairah Radiallahu anhu, bahawa Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam telah bersabda:

Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.


Jadi, apa yang saya cuba beritahu di sini adalah, kadang-kadang saya memang kelihatan pendiam dan nampak macam suka diam. Namun sebenarnya saya bukan pendiam. Saya cuma segan dan tak tau nak mulakan perbualan tu macamana.

Oleh itu, sesiapa yang duduk dekat-dekat dengan saya atau terserempak dengan saya di mana-mana dan nampak saya diam aje, silalah tegur dan bersapa ya. Tapi, kalau rasa tak suka berbual lama-lama, jangan tegur. Sebab 'Ahjumma' ni kalau dan mula bercakap, dia memang tak boleh berhenti.

Betul. Tak tipu!
Terima kasih, pembaca.
~annyeong~

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan jejak pembaca. Terima kasih.