Tuesday 13 January 2015

Cukuplah dengan Bersederhana

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca.

Bukannya ada idea sangat hendak ditulis kali ini. Cuma mahu berkongsi rasa bersederhana yang patut ada dalam diri kita.

Jika kita sukakan sesuatu, tak perlulah berlebih-lebihan. Jangan sampai ta'asub. Jangan sampai leka. Hidup ini hanya sementara. Mati kita nanti, hanya nama yang bakal ditinggalkan.


Memang susah nak buang minat atau hobi atau benda-benda yang kita 'terlalu' suka ni. Dan kadang-kadang hobi serta minat kita tu sebenarnya adalah benda-benda yang melalaikan dan kita langsung tak sedar tentang itu. Untuk mencampak jauh apa yang kita minat itu memang susah. Nak berubah memang bukan senang. Namun, bukankah kita boleh mengurangkannya?

Contoh, kalau kita suka dan minat sangat-sangat minum cool blog, padahal kita tahu benda tu manis dan boleh mendatangkan mudarat jika minum selalu. Jadi, apa salahnya kita kurangkan meminumnya. Kalau dulu, hari-hari beli cool blog, sekarang, kurangkan sedikit demi kesihatan.

Begitu juga kalau suka sangat tengok drama korea atau apa-apa drama dan sinetron *nak-nak yang suka tayang waktu maghrib, hehehe... kurang-kurangkanlah. Jangan asyik mengadap benda-benda tu 24 jam sampai lupa semua perkara. Sampai lupa semua perkara yang wajib.

Tua dan menua itu pasti. Jadi beringatlah. Bersederhanalah.
Terima kasih, pembaca.
~annyeong~

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan jejak pembaca. Terima kasih.