Friday 13 February 2015

Pemergian Sang Murabbi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca.

-----------------------------------------------------

Janganlah engkau bersedih, duhai hati....



Daripada Jabir bin Atik radhiallaahu anhu, ketika Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam menjenguk Abdullah bin Sabit Radhiallaahu anhu, baginda mendapatinya sudah nazak.

Rasulullah Sallallaahu ‘alaihi wa Sallam memanggilnya namun beliau sudah tidak menjawab lagi, kemudian baginda mengucap istirja’ (Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un) sambil bersabda, “Kami terlambat mendatangimu, wahai Abu Rabi.”

Maka para wanita yang hadir pun menangis, dan Ibnu Atik berusaha untuk mendiamkan mereka, namun Rasulullah Sallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda lagi, “Biarkan saja mereka. Apabila datang kepastian maka janganlah ada yang menangis lagi.”

Ibnu Atik bertanya, “Apa kepastian itu wahai Rasulullah?” Baginda menjawab, “Kematian.” (Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud, hadis ini sesuai lafaz Abu Daud).

Ini menujukkan larangan menangisi orang yang telah meninggal dan kebenaran menangisinya sebelum meninggal. Larangan tersebut diperkuat dengan hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim:

Daripada Abdullah Ibnu Umar, Rasulullah Sallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Sesungguhnya orang meninggal dunia akan terseksa oleh tangisan keluarganya.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tangisan Bumi Kelantan sehingga Bah besar melanda, membawa petanda kehilangan ulama tersohor. Semoga Allah merahmati Allahyarham TGNA. Innalillahi wa inna ilaihi roji'un.

Allahu Akbar!!!

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan jejak pembaca. Terima kasih.